Spinning2016-06-08T11:50:20+00:00

Project Description

Spinning

Spinning® is hard werken en kost liters zweet. Maar je bouwt een enorm uithoudingsvermogen op. Wie er eenmaal mee begint, is vaak niet meer te stoppen. Waar en hoe kun je het doen?

Spinning® is een pittige training die gericht is op hart en vaten. Deze training doe je op een soort hometrainer, een stationaire fiets. De training is goed voor een sterk hart, het vergroten van je longinhoud, een goede bloedsomloop en soepele spieren. Spinning®, het woord zegt het al, betekent namelijk 'snel ronddraaien'. Je bent dus echt hard aan het werk tijdens een uurtje fietsen.

Een training

Je begint de training met een rondje rekken en strekken om blessures te voorkomen. Je fiets stel je zelf in op de juiste weerstand en snelheid, waarbij je je eigen tempo aanhoudt. Je hebt een hartslagmeter om te kijken of de zwaarte van je training aangepast moet worden. Spinning® is een fysiek zware sport, waar je behoorlijk wat uithoudingsvermogen mee opbouwt, maar voor iedereen toegankelijk.

Bij Spinning® heb je een aantal verschillende trainingen die je kunt volgen. De mate van weerstand die je instelt, bepaalt het niveau waarop je traint:

 Start: deze training is een echte beginnersles met alle basisprincipes.

 Endurance: deze training richt zich vooral op het verbranden van vet.

 Strength: deze training geeft je het gevoel dat je voortdurend tegen een berg op aan het fietsen bent. Je traint je

uithoudingsvermogen en conditie.

 Interval: deze training is erg pittig en bevat veel afwisseling. Pas echter op! Als je tijdens het fietsen wilt stoppen,

moet je dat geleidelijk doen. Als je namelijk in één keer stopt, word je over je fiets gelanceerd door de kracht van het

vliegwiel.

In de sportschool

Spinning® doe je op een sportschool waar ze een zaal hebben met meerdere fietsen. De docent of coach geeft je tijdens de training allerlei instructies, zoals staand of gehurkt fietsen. Meestal vindt een training plaats terwijl er lekkere opzwepende muziek opstaat.

Tips

Voor het beste resultaat is het raadzaam om minimaal 2x per week te trainen. Houd echter wel een handdoek bij de hand, want je gaat zweten zoals je nog nooit eerder gezweet hebt! Je moet dan ook, zoals bij elke sport, genoeg water drinken. Zo droog je niet uit door het vele zweten. Vergeet niet te rekken en strekken voor én na de training. Zo voorkom je spierpijn en ongewenste blessures. Wanneer je je tijdens de training duizelig begint te voelen, verlaag dan je snelheid en stop langzaam met trappen.